2009-10-31
(S)töttepelarna - ett coolt gäng!
Ser kongressen hemifrån igen. På svt24. När jag slår på TVn filmas en rad grånade socialdemokrater. Kommentatorn berättar vilka som sitter där, de som hon hinner ser eller som hon känner igen. Hon gissar att de har kommit för att gå på partifesten. Så äntrar Anna-Greta Leijon scenen. Hon håller ett bejublat tal om de äldre - både pigga pensionärer och de som behöver välfärdstjänster i mycket eller liten omfattning.
Alla partidistrikt uppmanas att starta äldrenätverk inför valrörelsen. Anna-Greta presenterar den nya grupp som är startad centralt - (S)töttepelarna! Hon läser upp alla namn samtidigt som de går upp på scenen. Vilket gäng! Kanske de ska på festen, men det var inte därför de satt i kongresshallen...
Några av personerna:
Ingvar Carlsson
Bertil Jonsson
Anita Gradin
Maj-Lis Lööw
Jan O Karlsson
Gertrud Sigurdsen
Hans Lindqvist
Stig Malm
Lena Hjelm-Wallén
Fler bloggar på NetRoots.
Åsa Lindestam , Joakim Kellner kommunals kongressblogg, Röda Berget , Camilla Wedin , Dan Oskarsson , Jonas Morian , Eva Rundkvist Käringen mot strömmen , Åsa Westlund , Johanna Graf , Staffan Svärd , Krassman , S-Buzz , Reza Javid Mohammedsvensson , Erik Laakso På uppstuds , John Johansson , Örebro läns delegationsblogg , VästmanlandsdelegationenLidmans legender , Anders Teljebäck , Gabriel Wikström , Åsa Eriksson , Tingeling , Peter Gustavsson , Lars Wiberg , Darina Agha , Markus Blomberg , Robert Noord , Thomas Bodström , Best of mankind , Fredriks kongressblogg , Fredrik Lundh Sammeli , Rödgrön , S i norr - kongressblogg , S debatt i Jämtlandslän , Mats Engström , Rosemari Södergren med Kulturbloggen , Johan Westerholm på Mitt i steget , Alexandra Einerstam HBT-sossen , Monica Green , Arvid Falk hela redaktionen på plats , Anders Löwdin på Lowdin.com , Claes Krantz och hela gänget bakom sosse.tv och Solidariskt Sverige , Mårten Wedebrand , Nathalie Sundesten Landin , Stefan Wikén Stefans konspirationer, Peter Högberg Högbergs tankar , Viktor Tullgren , Fredrik Jansson tankar från roten , Karin Bergh , Haningeposten , Eva-Lena Jansson , AC Brockman , Fredrik Pettersson , Thomas Hartman , Anna Vikström , Alliansfritt Sverige, Johanna Graf
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
lördag, oktober 31, 2009
0
comments
Links to this post
2009-10-30
Ska politiken lösa allt?
En del tycker att föräldrar själva får lösa barnomsorg på obekväm arbetstid. Att kommunen inte kan lösa allt. Fast vad är egentligen skillnaden med att lösa den på dagen. Det handlar om att kunna arbeta. En del yrken kräver flexibilitet.
En sjuksköterska kan inte kräva att bara arbeta när förskolan är öppen. Hur skulle det se ut om en brandman inte kunde arbeta natt? Eller om flyget bara flögs med autopilot - utan någon pilot vid knapparna? Ett äldreboende utan personal på natten?
Alla kan inte lösa detta inom familjen - en del lever ensamma med barnen, andra lever med en partner som också har oregelbundna arbetstider.
Därför känns dagens beslut på s-kongressen självklart och härligt! Att barnen (och föräldrarna) ska ha lagstadgad rätt att få barnomsorg på obekväm arbetstid.
Så svaret på min fråga i rubriken - ja, i detta fall!
Karin Bergh och Krassman har skrivit om detta också.
Bloggare från kongressen:
Åsa Lindestam , Joakim Kellner kommunals kongressblogg, Röda Berget , Camilla Wedin , Dan Oskarsson , Jonas Morian , Eva Rundkvist Käringen mot strömmen , Åsa Westlund , Johanna Graf , Staffan Svärd , Krassman , S-Buzz , Reza Javid Mohammedsvensson , Erik Laakso På uppstuds , John Johansson , Örebro läns delegationsblogg , VästmanlandsdelegationenLidmans legender , Anders Teljebäck , Gabriel Wikström , Åsa Eriksson , Tingeling , Peter Gustavsson , Lars Wiberg , Darina Agha , Markus Blomberg , Robert Noord , Thomas Bodström , Best of mankind , Fredriks kongressblogg , Fredrik Lundh Sammeli , Rödgrön , S i norr - kongressblogg , S debatt i Jämtlandslän , Mats Engström , Rosemari Södergren med Kulturbloggen , Peter Andersson med rätt att tycka , Johan Westerholm på Mitt i steget , Alexandra Einerstam HBT-sossen , Monica Green , Arvid Falk hela redaktionen på plats , Anders Löwdin på Lowdin.com , Claes Krantz och hela gänget bakom sosse.tv och Solidariskt Sverige , Mårten Wedebrand , Nathalie Sundesten Landin , Stefan Wikén Stefans konspirationer, Peter Högberg Högbergs tankar , Viktor Tullgren , Fredrik Jansson tankar från roten , Karin Bergh , Haningeposten , Eva-Lena Jansson , AC Brockman , Fredrik Pettersson , Thomas Hartman , Anna Vikström , Alliansfritt Sverige
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
fredag, oktober 30, 2009
0
comments
Links to this post
Sossarna klöser varandra
Imorse såg jag på Svt:s morgonnyheter. Då var det ett inslag från Älvsjö och intervju med Mona Sahlin. Både Marianne Rundström i studion och reporten på plats tjatade om den stora klyftan i partiet. Men ingen gav egentligen något exempel. Det är journalisterna som sätter en förväntad stämpel och sedan sitter de och väntar och väntar och väntar... Så visar sig inte DEN STORA KLYFTAN! Då kallar reporten kongressen för slätstruken. Hmmm. I nästa sekund frågar han igen om det är i utskotten/arbetsgrupperna ombuden klöser varandra. Mona Sahlin försöker förklara att en debatt i ett parti är bra, men det är inte samma sak som att klösa varandra.
Reporten berättar om en debatt med glöd. En debatt om utrikespolitiken i allmänhet och Västsahara i synnerhet. Då beskriver han SSU-tjejer som... frejdiga! Frejdiga? Skulle man säga det om gubbar som debatterar utrikespolitik? Ja den där Carl Bildt - han är frejdig han!
Han försöker igen med hur eventuellt uppgörelserna ser ut bakom kulisserna. Men konstaterar att eftersom Socialdemokraterna inte behöver ta ställning så har Mona Sahlin gett kongressen ganska fria tyglar. Och väldigt starkt stöd - på kongressen.
Hur ska man sammanfatta ett sådant inslag? Svammel!
Det är frejdigt och glöd, slätstruket och klös... nej inte klös, kanske bakom kulisserna, en stor klyfta i partiet, fast Sahlin har starkt stöd, fast kanske för att hon gett kongressen ganska fria tyglar...
Läs även andra bloggares åsikter om jobbkongressen, socialdemokraterna, politik, partikongress, jobb, Mona Sahlin och annat intressant
Fler om detta: S-buzz , Eva Rundkvist Käringen mot strömmen Åsa Westlund Stefan Svärd Krassman S-Buzz Reza Javid Mohammedsvensson Erik Laakso På uppstuds John Johansson Örebro läns delegationsblogg Västmanlandsdelegationen Lidmans legender Anders Teljebäck Gabriel Wikström Åsa Eriksson Tingeling Peter Gustavsson Lars Wiberg Darina Agha Markus Blomberg Robert Noord Thomas Bodström Best of mankind Fredriks kongressblogg Fredrik Lundh Sammeli Rödgrön S i norr - kongressblogg S debatt i Jämtlandslän Mats Engström Rosemari Södergren med Kulturbloggen Peter Andersson med rätt att tycka Johan Westerholm på Mitt i steget Alexandra Einerstam HBT-sossen Monica Green Arvid Falk hela redaktionen på plats Anders Löwdin på Lowdin.com Claes Krantz och hela gänget bakom sosse.tv och Solidariskt Sverige Mårten Wedebrand Nathalie Sundesten Landin Stefan Wikén Stefans konspirationer Peter Högberg Högbers tankar Viktor Tullgren Fredrik Jansson tankar från roten Karin Bergh Haningeposten Eva-Lena Jansson AC Brockman Fredrik Pettersson Thomas Hartman Anna Vikström Alliansfritt Sverige
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
fredag, oktober 30, 2009
0
comments
Links to this post
Fastnade du på bild?
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
fredag, oktober 30, 2009
0
comments
Links to this post
Vi måste acceptera friskolor!
Jag har inget problem med bra skolor - oavsett driftsform. Dessutom kan vi inte "dissa" alla föräldrar och elever som väljer andra skolor än våra kommunala. Men jag kan känna en stor tveksamhet till att det är lättare att starta en skola än en pizzeria. Med vissa skärpta regler kring att starta skolor så tror jag att vi går en bra framtid till mötes.
Jag har läst en del i boken En skola för den zappande generationen - redaktör Robert Noord. Jag håller med flera av (kanske alla) skribenterna om mycket. Det blir bara lite samma sak och upprepningar när en hel bok handlar om varför friskolorna är så bra. Visst jag överdriver. Men för att vara av åsikten att driftsformen inte är det väsentliga tycker jag att det är fantastiskt att man skriver en bok... om just driftsformen.
Jag tror att friskolor har tillfört en hel del - framförallt att alla som driver skolor har lärt sig att man ständigt måste utveckla sig. För det är innehållet som är viktigt. Att alla elever får en kunskapsgaranti. Att alla elever får det stöd de behöver för att nå kunskaps- och strävansmålen. Om alla ställer sig bakom att elever ska få detta - då spelar det ingen roll vem som driver skolan. Jo - det spelar förresten roll. Jag är emot religiösa skolor. Punkt. Skolan ska vara en plats att mötas - från olika samhällsklasser, olika etnicitet.
Valfrihet kostar dock. Det måste finnas en överkapacitet om vi ska ha full valfrihet. Det kravet kan dock bara ställas på kommunen. Friskolorna kan säga nej när de vill, till vilka de vill. Det är bara valfrihet för skolan - inte för eleven. Om jag är missnöjd med den kommunala skolan och rektorn inte lyssnar kan jag vända mig till förvaltningschef och i slutändan den skolpolitiskt ansvarige i kommunen. Men var vänder jag mig om en friskolas rektor inte lyssnar. Det är några problem med valfriheten.
Andra bloggare från kongressen.
Peter Andersson bloggar också om skolan.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
fredag, oktober 30, 2009
4
comments
Links to this post
Har möjligtvis folkpartiet en back-up?
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
fredag, oktober 30, 2009
0
comments
Links to this post
Är barn framtiden?
I många politiska sammanhang talar man om att barnen är framtiden. Framtiden? De är väl ändå nutiden. Även på kongressen talar man om de som framtid. Det står i de politiska riktlinjerna. Men barnen är nutid! Det är nu de ska ha det bra - inte bara i framtiden.
Andra bloggare från kongressen.
Läs Alexandra Einerstams senaste.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
fredag, oktober 30, 2009
2
comments
Links to this post
Fler hyresrätter behövs!
Idag skriver Sundbybergs kommunalråd Helene Hellmark Knutsson och Sigtunas kommunalråd Anders Johansson tillsammans med Fastighetsägarnas Christer Jansson på DN Debatt.
Peter Andersson skriver om debattartikeln.
Andra som bloggar från kongressen.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
fredag, oktober 30, 2009
0
comments
Links to this post
2009-10-29
Lutar det åt en tredelning...?
Under kvällen debatteras föräldraförsäkringen. Jag har skrivit om detta tidigare och väljer att lägga upp de länkarna. De är fortfarande aktuella... eftersom det inte hänt nåt! Men nu verkar det som om det närmar sig en tredelad föräldraförsäkring. Carin Jämtin som är föredragande har lyssnat in kongressen. Men jag sitter hemma och kan inte höra debatten. Men jag får dock lite rapporter via chatt på Facebook. Av Eva Rundkvist. Tack för det!
Individuell föräldraförsäkring
Heja Jensen!
Mammor - låt papporna vara föräldralediga
Mer jämställt uttag i framtiden?
Läs även andra bloggares åsikter om #jobb09, föräldraförsäkringen, socialdemokraterna, jobbkongress
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
torsdag, oktober 29, 2009
0
comments
Links to this post
Words, Morian!
Läser på Jonas Morians blogg om att han tillhör flumfalangen i skoldebatten. That makes us two, Morian! Om detta med betygsfrågan är flum...?
MEN jag vill ändå klargöra att jag anser att bedömning och betyg är helt olika saker. Jag tycker att man ska bedöma tidigt och ofta. Problemet är att bedömning ofta har en negativ klang. Däremot har betyg återigen fått en positiv klang - vilket är väldigt märkligt.
Bedömning kan vara vägledande - formativ - för en lärares arbete och utformning under en pågående termin. Betyg är summativ för redan utfört arbete. Redan från första klass bör en lärare ständigt utvärdera/bedöma elevers lärande. Inte utifrån att sätta en bokstav på eleven, utan för att planera sina lektioner. Att vara systematisk i bedömning av elever är att se hur man själv som lärare lyckas/misslyckas. Att sätta betyg på elever är att fokusera på hur elever lyckas/misslyckas. Fokus - framförallt när eleverna är unga - måste vara på lärare och lärandet.
En vän till mig som är lärare använder ett diagnosmaterial i matematik som verkar väldigt bra. Hon testar eleverna emellanåt och för in deras resultat i en matris. Åt ena hållet läser man hur eleven klarar respektive uppgift. Åt andra hållet läser man hur varje uppgift klarats av eleverna. När hon ser att en uppgift inte klarats av många gör hon bedömningen att det är hon som lärare som inte varit tillräckligt tydlig, inte gått igenom det tillräckligt. Då är receptet att läraren måste skärpa till sig och göra det bättre. Så ska bedömning gå till. Bedömning som är summativ, men används formativt av läraren.
Men visst, där är svårt att medialt sälja in en sådan hållning. Och har man koll enligt mönstret ovan, så är det ju lätt att sätta betyg. Å andra sidan kräver föräldrar betyg tidigare för att läraren uppenbarligen inte har kunnat ge bra svar på hur det går för eleverna. Men jag undrar om det då är en lösning att sätta betyg tidigare - utan fortbildning för ALLA lärare. Eller om en lösning skulle vara att fortbilda alla lärare att faktiskt göra regelbundna bedömningar av elever. Då skulle rätt medicin sättas in vid rätt tillfälle. Och föräldrar skulle få bra underlag för hur det går för barnen.
I Sundbyberg har vi sedan flera år ett system som gör det väldigt tydligt hur det går för eleverna i varje ämne från första klass. Utveckla sådana system - som används i samband med utvecklingssamtal. Då blir det ett pedagogiskt verktyg.
Det låter i debatten som att betyg är ett mål i sig. Det är helt sjukt enligt min mening. Det är möjligtvis ett medel. Oklart egentligen för vad och för vem. Egentligen. Tycker jag.
Imorgon kommer inte skoldebatten främst handla om betyg. Men från klockan 13.00 är det skoldebatt - kan följas direkt på mässan i Älvsjö eller på svt24.
Jag har skrivit om detta tidigare.
Bloggare från kongressen.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
torsdag, oktober 29, 2009
0
comments
Links to this post
Mingelbilder från kongressen
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
torsdag, oktober 29, 2009
0
comments
Links to this post
2009-10-28
Vi måste bejaka storstadsbornas drömmar!
Bra att Mona talar om Stockholm och andra storstäder.
Vi behöver ha en rörlig arbetsmarknad, full fart på bostadsbyggandet och flexibel barnomsorg. Vi måste bryta segregationen. Det är viktigt att vi värnar välfärden både på landsbygden och i storstaden. En politik som fungerar både i de rörliga, flexibla men också de hårt segregerade storstäderna.
Läs andra bloggare om Monas öppningstal.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
onsdag, oktober 28, 2009
0
comments
Links to this post
Tittar på Svt24
Eftersom dottern är sjuk och ville ha mig hemma, så är jag inte på kongressen idag. Tittar därför på Svt24 som direktsänder. Då får jag ändå se Mona Sahlins tal. Det jag missar är känslan, att träffa vänner från nu och då, när och fjärran. Men förhoppningsvis kan jag åka till Älvsjö imorgon. Det ska bli roligt att träffa alla bloggare, fika med gamla SSU-kompisar, surra med ombud, kolla in utställarna och bara mingla runt.
Utdrag ur Mona Sahlins tal (ej citat):
Nu viker vi inte en tum - Arbete åt alla! Närmare 100 000 jobb har försvunnit det senaste året. Utanförskapet - med moderaternas eget sätt att räkna - har ökat med 70 000.
Klyftan växer mellan löntagare och pensionärer. Pension är inget bidrag! Pensionärsskatten är orättvis. Om jag blir statsminister 2010 kommer jag från dag 1 steg för steg ändra på detta.
Nu kommer de med ännu mer skattesänkningar - på lånade pengar. De har blint trott på sina teorier - skattesänkningar. Resultatet är att vi halkar efter andra EU-länder. Klyftorna ökar.
Vi ska byta ut arbetslöshetsalliansen 2010 - inget annat duger!
Man får väl utgå från att de vill frånta de sjuka sin försäkring - annars skulle de väl inte göra det?
Man får utgå från att de vill sänka skatten för de rikaste - eftersom de gör så?
Lästips: Generell välfärdspolitik - bara magiska ord. Författare: Anders Borg
Det vackraste ordet jag vet (efter namnen på mina barn): Solidaritet
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
onsdag, oktober 28, 2009
0
comments
Links to this post
Våga vara modig!
Återigen kommer föräldraförsäkringen debatteras. Återigen krävs en tredelning av densamma. Återigen fegar partiledning och partistyrelse. Personligen tycker jag inte att prio är att utöka den med en månad - oavsett vem månaden går till. Personligen tycker jag att det är viktigare att dela upp den. Om vi någongång ska lyckas med att jämställa lönerna på arbetsmarknaden så MÅSTE någon ta stafettpinnen. Jag hoppas att ombuden är klokare än partistyrelsen.
Därför ber jag ödmjukast alla ombud att tänka till! Våga vara modiga och gå före!
Kolla in fler bloggare på NetrootS
Några bloggare på kongressen som redan bloggat är ombudet Eva Rundkvist, Peter Andersson, Mohammedsvensson, s-buzz.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
onsdag, oktober 28, 2009
1 comments
Links to this post
Jag gillar hösten
Lite bilder från Rissne - nu när solen är tillbaka. Jag älskar de vackra höstfärgerna. Jag tycker om när mörkret kommer. Att hösten och mörkret kommer går inte att hindra - alltså måste man helt enkelt acceptera och kanske bestämma sig för att välkomna och krama om årstiden. Jag gör det! Och njuter!
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
onsdag, oktober 28, 2009
0
comments
Links to this post
2009-10-26
10 shoppingfria dagar per år!
Läser i dagens DN om de två motpolerna inom Socialdemokraterna (hittar inte nätversionen). Själv tycker jag inte att klyftan är så djup att två helsidor behövs. Det tyckte uppenbart inte DN heller eftersom de valt att ha två gigantiska bilder som utfyllnad. Förutom att jag inte delar uppfattningen om vad som är höger och vänster så reagerar jag på en sak som bara nämns i förbifarten. Socialdemokraterna i Lund vill inte att man ska kunna shoppa årets alla dagar och vill införa tio köpfria dagar.
Jag måste erkänna en sak. Jag handlar inte 365 dagar per år. Inte heller 355. Det kan gå flera dagar utan att jag handlar. Men det är klart - ibland springer jag ner till närbutiken för att handla mjölk eller ost - när det tagit slut. Men jag gissar att det inte är den handlingen som de egentligen är emot. Jag bara undrar för vem man skulle göra detta? De enskilda individerna kan det ju inte handla om. Eftersom vi har så olika konsumtionsmönster. Vi handlar på olika dagar, på olika sätt. Att någon handlar en "udda" dag kan ju bero på arbetstider och förutsättningar. För handlarna kan det ju inte heller vara - möjligtvis mot dem. Så vem ska glädjas åt detta?
Om jag vill handla en kapitalvara eller ett klädesplagg så kan jag självklart vänta en dag - om det skulle vara en landsomfattande lag att ha stängt just den dagen. Men vad har man vunnit om jag ändå går och shoppar nästa dag?
Dessutom så kan jag ju alltid handla på nätet. För där tänkte man väl inte stänga? Nej - jag fattar faktiskt inte förslaget. Alls. Vissa förslag kan ju vara behjärtansvärda om än svåra att genomföra - men det här... ser jag inget behjärtansvärt i ens.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
måndag, oktober 26, 2009
2
comments
Links to this post
Svininfluensan i Rissne?
Igår kväll kom dottern hem efter en hästdag med kompisar. Maten väntade. Den skulle bara värmas. Mat som hon älskar. Hon meddelar att kroppen värker och att hon fryser. Hon stegar raka vägen upp i sängen utan att tända lampan. Lägger sig under två täcken fullt påklädd. Hon får en Alvedon och somnar. Idag på morgonen är hon het och hostar.
Nu har hon fått sms från kompisar i Rissne. I fredags hade hon och hennes kompisar en överraskningsfest för en tjej som fyllde år. Det var ett 20-tal tjejer och killar på festen. Majoriteten av dem ligger till sängs idag. Låter misstänkt likt det vi läst i tidningarna. Men dessa stackars elever lyckas pricka in höstlovet! Lite synd om dem tycker jag faktiskt. Fördelen är att smittspridningen hindras.
Nu ska vi bara hindra smittspridningen i hemmet. Jag har tagit på mig offerrollen. Dvs jag sköter om henne och är den enda som träffar henne. Som present till mig och tack för min insats har maken med sig handsprit hem ikväll!
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
måndag, oktober 26, 2009
0
comments
Links to this post
Jag är en av dem!
Denna vecka börjar Jobbkongressen - Socialdemokraternas kongress. Jag har i ärlighetens namn inte satt mig in i det sju kilo tunga materialet. Jag har mest ägnat mig åt mina studier. Men om allt går som det ska är det meningen att jag bland många andra ska blogga från kongressen. Om allt går som det ska - dottern har nämligen insjuknat i något som är misstänkt likt en influensa det skrivs mycket om. Visst kan jag sitta hemma och blogga, men det blir inte samma sak. Det är svårare att följa med (tråkigare också) och jag kan inte samtala med ombuden.
Listan på bloggare har ni här.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
måndag, oktober 26, 2009
1 comments
Links to this post
2009-10-13
Kom med förslag - hur rekryterar vi män?!
Hade idag ett intressant samtal med en av lärarna (man) på skolan där jag praktiserar. När det debatteras grundskolans tidigare år och förskolan så handlar det mycket om löner. Att lönerna är låga (och att det beror på att det är kvinnodominerat). Men debatten har sällan sitt huvudfokus på att det är ont om män i verksamheterna. Att det är ett stort problem. Jag håller med honom.
Vi borde verkligen oftare och tuffare diskutera varför det går så mycket sämre för pojkarna i skolan. Kan det kanske bero på att det saknas män i förskola och skola? Han uttryckte det bra: när det diskuteras styrelserummen eller bolagen så handlar det om att de är uppbyggda av män för män. Men är inte skolan (i de yngre åldrarna framförallt) uppbyggd av kvinnor för flickor?
Det tål att tänkas på! Är det bara lönen som gör att män avstår att bli förskollärare och lärare för de yngre åldrarna? Hur kan vi locka in män i yrket? Kom med förslag! Vad skulle få Dig - som man - att jobba i skolan? Det är en helt öppen fråga jag ställer och tänker vidarebefordra det till berörda.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
tisdag, oktober 13, 2009
4
comments
Links to this post
2009-10-12
Bodström
Visst skulle jag kunna skriva några kloka rader om s-budgeten i riksdagen. Men det gör så många, så bra. Visst skulle jag kunna skriva om riksdagsledamöters närvaro i riksdagen. Det gör också många - inte alla så bra. Därför tar jag tag i den tråden:
Kalla Fakta valde att fokusera på Bodström, inte på partigrupperna i stort. Det är ju förståeligt - för då skulle det visa sig att folkpartister och kristdemokrater har sämst närvaro. Här vill man såklart peka ut en sosse. Och visst har han sidoinkomster, vilket det finns borgerliga som har som är ännu större. Jag tycker inte heller att de borde behöva jobba extra för att få tillvaron att gå ihop. Men nu har några valt att göra det - då kanske det är regler man ska ge sig på. Jag har svårt att bli JÄTTEupprörd över detta.
Ännu mindre upprörd blir jag över Bodströms styrelseplats i Pysslingen. Det är väl bra om han kan driva frågan om att återinvestera så mycket som möjligt i skolorna. Jag måste säga att jag inte läst Pysslingens årsredovisning. Det är möjligt att det finns mycket att fundera på där. Däremot har jag besökt flera av deras skolor och kan säga att jag tycker att de verkar väldigt bra. De satsar dessutom mycket på den inre miljön - av de skolor jag besökt. Jag skulle inte ha något emot att jobba inom Pysslingen. Och kombinerar det med att vara sosse. Det går alldeles utmärkt. Det finns däremot andra skolor jag känner större tveksamhet till. Men det bygger jag inte främst på årsredovisningar - utan på pedagogik och innehåll.
Det var nog om Bodström. Jag gissar att jag återkommer när det gäller honom, eftersom han är föreslagen att toppa riksdagslistan för Socialdemokraterna i Stockholms län.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
måndag, oktober 12, 2009
5
comments
Links to this post
2009-10-06
Ett tips till... i budgettider
Som vuxenstuderande har jag upptäckt en del saker som borde förändras. Jag har förmånen att leva i en familj där vi gemensamt har råd att jag studerar. Men alla är inte i den sitsen. Några saker som skulle underlätta för vuxenstuderande är:
A-kassa under sommaren
Om jag använder mig själv som exempel, så har jag betalat till a-kassan i 20 år utan att plocka ut en enda dag. Att då inte kunna använda något av detta när jag väl behöver känns som ett hån. Eftersom det inte är möjligt att få studiemedel under sommaren så krävs ett arbete. När jag så söker arbete så riskerar jag att peta bort någon annan - en ungdom kanske. En ungdom som inte har något som helst fotfäste på arbetsmarknaden. En ungdom som behöver varje sommarjobb som överhuvudtaget går att få tag på. Jag som arbetat i 20 år behöver inte sommarjobbet för att få prova på arbetslivet, utan endast för pengarna. När man studerar senare i livet har man ofta barn som ska försörjas, så pengarna behövs.
Om vi ska motivera människor att skola om sig senare i livet, måste vi också göra det ekonomiskt möjligt. Man kanske kunde sätta upp en tidsgräns - X antal intjänade år i a-kassan.
Kortare/slopad karenstid efter studierna
När studierna är klara är det sju månaders karenstid till a-kassan. Visst utgår man kanske från att få arbete direkt. Det är ju förmodligen skälet till en omskolning. Men det kan hända att du blir klar vid "fel" tidpunkt på året. Som nyexaminerad lärare i januari är det inte lika lätt att få arbete som när man blir klar till sommaren, exempelvis. Det är inför höstterminen som skolorna i störst utsträckning tillsätter/säger upp lärare. Det finns säkert andra exempel också.
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
tisdag, oktober 06, 2009
7
comments
Links to this post
Studierna går vidare
Mitt liv upptas till stor del av mina studier. Jag fortsätter dessutom att vara väldigt nöjd över min utbildning. Jag har haft förmånen och glädjen att till mina ämnesval ha haft fantastiska kurslärare. Kurslärare som ställt höga krav, varit proffsiga och där jag lärt mig enormt mycket. Just nu läser jag om yrkesetik och professionella samtal. En alldeles för kort och komprimerad kurs. Fem veckor och väldigt mycket viktiga saker att ta in. Kursen innan handlade om att bedöma lärande och värdera och reflektera över sin egen undervisning. Även den väldigt värdefull för yrket.
Under andra halvan av terminen påbörjar jag min c-uppsats. Tillsammans med en kurskamrat ska jag skriva om modersmål och matematik. Självklart kommer inte syftet att vara så brett. Vårt mål är att ha en i stort sett färdig uppsats innan jul.
Till våren har jag sökt engelska. Galet! Det är över 20 år sedan jag läste engelska på gymnasiet, jag läser aldrig böcker på engelska och jag pratar bara engelska i undantagsfall. Förvisso har jag hållit i kurser i Bosnien, Tjeckien och Slovakien på engelska - men det har ju varit efter mallar. Så detta blir det största utmaningen hittills.
Till sommaren blir jag klar och då har jag en lärarutbildning för skolår 1-6 i ämnena; svenska, matematik, svenska som andraspråk och engelska. Kanske jag sedan kompletterar med lite musik och NO på kvällstid. Då ska jag väl vara anställningsbar...?
Om jag valt rätt? ABSOLUT!
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
tisdag, oktober 06, 2009
0
comments
Links to this post
En katastrof.,.
...är mitt bloggande. Men nu ska jag ta tag i det igen. Håll till godo!
Posted by
Nathalie Sundesten Landin
at
tisdag, oktober 06, 2009
0
comments
Links to this post
